Betreffende
Naam *  
E-mail *
Telefoon
Opmerkingen
 
Betreffende
Naam *  
Telefoon *  
 
De Stille Boot
It Bûtlân 9
8621 DV Heeg
T. 0515 44 44 28
F. 084 88 33 555
E. info@destilleboot.nl

Elektromotoren voor elektrisch varen

Elektromotoren zijn er in diverse varianten, echter niet alle motoren zijn geschikt voor elektrisch varen, hieronder vindt u een aantal aspecten van de diverse motortypes:

DC-serie motoren  (sepex-motors)
Deze motoren worden in grote hoeveelheden toegepast in de industrie en als aandrijving voor Hydrauliek pompen, ook vinden we deze motoren in bijvoorbeeld boegschroeven.

Dit motortype heeft een groot aantal nadelen en is niet geschikt voor elektrisch varen:
- het rendement is laag, zeker als niet op volle toeren wordt gedraaid < 60%, dit wordt mede veroorzaakt door een verkeerde regelkarakteristiek van de toegepaste regeling;
- de motor heeft koolborstels, die slijten snel en die hoor je
- de motor is niet dicht en daarmee dus gevoelig voor de inwerking van vocht;
- de motor en bijbehorende regelelectronica zijn verhoudingsgewijs goedkoop.
 
DC-Permanent magneet motor
Deze motor heeft al een beter rendement, bij vollast zelfs 90%, maar bij lagere toerentallen ligt dit beduidend lager.

- de motor heeft ook koolborstels, die slijten en die hoor je!
- hoogtoerig 2000 tot 5500 rpm.
- laag koppel daarom vaak hoogtoerig in combinatie met reductie kast
- de motor is ook niet dicht en daarmee dus gevoelig voor de inwerking van vocht
- het af te geven vermogen (tot max 3,5 kW) is afhankelijk van het voltage, maar daarmee neemt ook evenredig het toerental toe. Dit betekent, dat om niet al te hoge toerentallen en kracht op de schroefas te krijgen, er altijd een reductie moet worden toegepast!
De max 3,5 kW heeft voorts te maken, met begrenzingen van koeling, warmte ontstaat immers aan de binnenzijde(rotor)
 
DC-Permanent magneet disc (PMG132) motor: 
Dit type motor heeft een hoog rendement, bij vollast zelfs 91%, maar bij lagere toerentallen ligt dit beduidend lager; de motor heeft ook koolborstels, die slijten en die hoor je en moeten na ca. 3000 vaaruren worden vervangen.

- de grote motor diameter zorgt voor een hoog koppel .
- motor maakt bij 24 Volt 1120 rpm en 36 Volt 1700 rpm, laagtoerig & geschikt voor elektrisch varen
- het af te geven vermogen (tot max 7 kW) is afhankelijk van het voltage, maar daarmee neemt ook navenant het toerental toe. Dit betekent, dat om niet al te hoge toerentallen op de schroefas te krijgen, vanaf vermogens van + 4 kW een reductie wordt toegepast.
- De max 7,2 kW heeft voorts te maken, met begrenzingen bij de productie van de permanente magneten
- Motor is open en is zonder extra bescherming kwetsbaar voor vocht.

A-synchroon motor
Dit motor-type is het werkpaard van de industrie, er worden miljoenen stuks jaarlijks van gemaakt, ook wel draaistroom- of inductiemotor genoemd.

- Motor heeft een rendement van ca. > 87%,
(Afhankelijk van bouwgrote, Hoe groter de diameter / vermogen hoe hoger het rendement)
dit gunstige rendement blijft over een groot deel van het toerenbereik gelijk.
- de AC- motor heeft geen koolborstels, en is daarmee volledig onderhoudsvrij en
ook bijna helemaal stil!
- de motor is helemaal gesloten (IP54) en daarmee dus ongevoelig voor de inwerking van stof, zout en vocht
- het af te geven vermogen is in principe onbegrensd
- de motoren zijn verhoudingsgewijs groter en zwaarder
- de motor (door toepassing van daarop gerichte wikkelingen) kan bij verhoudingsgewijs lage toerentallen (800 opm) al z'n volle vermogen leveren!

Dit is met name voor elektrisch varen van belang omdat dit gunstig is voor het schroefrendement (als er geen reductie wordt gebruikt)

Synchroon motor
- Synchrone permanent magneet motor
- een rendement tot wel 95% en de motor is verhoudingsgewijs zeer compact
  en licht van gewicht.
- daarmee  zijn ze ook zeer geschikt voor toepassing in POD's
- niet stil veroorzaken een hoge pieptoon die niet of nauwelijks weg kan worden gefilterd
- motoren zijn hoogtoerig, reductie of halvering van capaciteit is vaak het gevolg
- tevens gaat het voltage bij hoge vermogens omhoog op dit moment is 20Kw de grens bij
  48Volt maar dient er wel een reductie van 3:1 te worden toegepast.
- frequentie gestuurde toerenregeling is uiterst complex en dus nog kostbaar;
- de motoren zijn thans beschikbaar in vermogens tot en met ettelijke tientallen kW's;
- bij vermogens vanaf + 10 kW worden ze veelal vloeistof gekoeld, en dienen te worden gecombineerd met een warmtewisselaar en 2 pompen (1 x Koelvloeistof en 1 x buiten water)

bron: Mastervolt / Bellmann